Głos, który wychodzi z obrazu - wystawa Ksenii Gryckiewicz w Galerii EL

Podczas wernisażu w Elblągu obrazy milczą, a mimo to mówią wiele. W Galerii EL pojawi się cykl obrazów, które badają to, co niewyrażalne słowami — wewnętrzny i zewnętrzny głos. Publiczność zobaczy prace, w których dźwięk jest sugerowany przez postawę ciała, ustawienie ust i napięcie mięśni, ale też przez świadomą ciszę. To wystawa, która stawia pytania o przynależność głosu i o to, co dzieje się, gdy głos oddziela się od osoby.
- Wystawa Cisza jest głosów zbieraniem w Galerii EL
- Jak Ksenia Gryckiewicz mierzy ciszę i głos
- Elbląg jako przestrzeń spotkania obrazu i dźwięku
Wystawa Cisza jest głosów zbieraniem w Galerii EL
Wernisaż wystawy Cisza jest głosów zbieraniem odbędzie się 16 października 2025 w Centrum Sztuki Galeria EL, a ekspozycja potrwa do 14 grudnia 2025. Kuratorką projektu jest Karolina Połom. Na ścianach galerii pojawią się obrazy olejne i prace na kalkach, w których artystka konstruuje postaci — nie jako ilustracje dialogu, lecz jako nośniki możliwości głosu.
W pracach dominują figury, które jednocześnie wydają się przygotowane do wydobycia dźwięku i skazane na niemość. Tam, gdzie widoczna jest szczelina ust, dłonie otulają szyję czy krtanię, a ciało napięte zdaje się tworzyć wewnętrzne rezonatory — pojawia się sugestia obecności dźwięku, choć on sam może nie być słyszalny. W projekcie znalazły się również obrazy, w których cisza ma formę niemal materialną — statyczne, „bezgłose” kompozycje, które zmuszają do skupienia uwagi.
W ramach wystawy Maciej Bychowski przygotował bibliotekę inspiracji — zbiór tytułów, które towarzyszyły artystce i kuratorce podczas pracy nad cyklem. Biblioteka ma tworzyć kontekst intelektualny i dawać widzowi drogowskaz do odczytania wielowarstwowych odniesień.
“Mój głos definiuje mnie, ponieważ sprawia, że jestem zgodny z samym sobą, wypełnia mnie w sposób, który wychodzi poza zwykłą przynależność, skojarzenie czy pomoc w osiągnięciu celu. Jednocześnie jednak oddzielenie się głosu i jego wychodzenie ode mnie powoduje, że należy nie tylko do mnie, ale przede wszystkim do samego siebie. Żadna z cech nie definiuje mnie tak dobrze jak mój głos.”
— Steven Connor, KULTUROWA HISTORIA BRZUCHOMÓSTWA
Fragment tekstu cytowanego przy wystawie podkreśla napięcie między własnością głosu a jego autonomią — myśl przewodnia prezentacji.
Jak Ksenia Gryckiewicz mierzy ciszę i głos
Autorka, Ksenia Gryckiewicz, podejmuje w swojej twórczości trudne do namalowania zjawisko — niewydobyty, wewnętrzny głos. Zamiast dosłowności stosuje wizualne metafory: gest, układ rąk, kształt szyi. Artystka eksploruje przestrzeń pomiędzy biernym nasłuchiwaniem a aktywnym generowaniem dźwięku, tworząc obrazy, które można czytać jak zapisy prób i zmagań z własnym brzmieniem.
Na wystawie widoczne będą również efekty pracy z chórem Spievy, do którego artystka należy od 2023 roku. To doświadczenie zbiorowego śpiewu wniosło do jej praktyki nowe sposoby myślenia o wspólnym brzmieniu i o tym, jak jednostkowy głos łączy się z chóralną tkanką. W kilku pracach słychać to tylko w sugestii — kształty i kompozycje dążą do pokazania rezonansu, który powstaje, gdy głosy się spotykają.
Artystka wykorzystuje terapię jako narzędzie autokreacji; jej obrazy często opowiadają o procesie odzyskiwania odwagi do mówienia, o utracie i odzyskiwaniu przynależności do własnego głosu. Tam, gdzie głos „ucieka” z ciała postaci, prace stawiają pytanie o kontrolę i autonomię — czy można nad głosem zachować władzę, gdy sam staje się niezależny?
Elbląg jako przestrzeń spotkania obrazu i dźwięku
Wystawa otwiera w Galerii EL dyskusję o tym, jak sztuka wizualna może wywołać wrażenie dźwięku bez użycia nagrań czy performansu. W przestrzeni galerii obok obrazów pojawi się biblioteka Macieja Bychowskiego, która ma pomóc widzom odnaleźć kontekst i źródła inspiracji — od tekstów teoretycznych po praktyki chóralne.
Podczas pokazów i rozmów kuratorskich prace Gryckiewicz będą stawiać widzów w roli świadków procesu — od intymnej pracy nad głosem jednostki po kolektywne brzmienie. To propozycja, by w ciszy szukać treści, a w niemej scenie dosłyszeć opowieść. Centrum Sztuki Galeria EL w tym sezonie staje się miejscem, gdzie obraz i dźwięk spotykają się na granicy widzialności.
na podstawie: Urząd Miejski w Elblągu.
Autor: krystian