Uczniowie Liceum Sztuk Plastycznych w Gronowie Górnym mieli okazję uczestniczyć w niezwykłych zajęciach edukacyjnych, które przybliżyły im historię ruchu Solidarność. Wydarzenie to, prowadzone przez eksperta z Instytutu Dziedzictwa Solidarności, miało na celu nie tylko przekazanie wiedzy, ale także rozwijanie umiejętności społecznych i krytycznego myślenia.
- Wprowadzenie w historię PRL i ruchu Solidarność
- Interaktywne metody nauczania
- Osiągnięcia i umiejętności zdobyte podczas zajęć
Wprowadzenie w historię PRL i ruchu Solidarność
W dniu 7 października uczniowie Liceum Sztuk Plastycznych w Gronowie Górnym uczestniczyli w innowacyjnych zajęciach pod nazwą "45 minut Solidarności". Prowadzone przez Pana Łukasza Mierzejewskiego, Głównego specjalistę ds. edukacji historycznej w Instytucie Dziedzictwa Solidarności, zajęcia te miały na celu zgłębienie kluczowych wydarzeń z okresu PRL. Uczniowie poznali nie tylko kontekst historyczny, ale również zrozumieli znaczenie takich momentów jak strajk w Stoczni Gdańskiej oraz powstanie ruchu Solidarność, które miały ogromny wpływ na kształtowanie się współczesnej Polski.
Interaktywne metody nauczania
Jednym z najciekawszych elementów zajęć była ich interaktywna forma. Uczniowie zostali podzieleni na grupy, w których wcielili się w role zarówno protestujących, jak i przedstawicieli władz. Taki sposób nauczania pozwolił im lepiej zrozumieć dynamikę konfliktów społecznych oraz skomplikowane relacje, które miały miejsce w tamtym okresie. Dzięki tej metodzie uczestnicy nie tylko zdobyli nową wiedzę, ale również rozwijali umiejętności pracy zespołowej, argumentacji oraz formułowania własnych postulatów.
Osiągnięcia i umiejętności zdobyte podczas zajęć
Zajęcia "45 minut Solidarności" były nie tylko lekcją historii, ale również ważnym krokiem w kierunku rozwijania kompetencji życiowych. Uczniowie mieli okazję zdobyć wiedzę na temat kryzysów społecznych i ekonomicznych w Polsce, a także rozróżnić znaczenie solidarności pisaną małą „s” oraz wielką „S”. Dodatkowo, poprzez analizę źródeł historycznych oraz symboli z okresu PRL, uczestnicy rozwinęli swoje umiejętności krytycznego myślenia oraz zdolność interpretacji obrazów i tekstów historycznych.
Wydarzenie to ukazuje, jak ważne jest kształtowanie świadomości historycznej wśród młodzieży oraz jak innowacyjne metody nauczania mogą przyczynić się do lepszego zrozumienia przeszłości i jej wpływu na współczesność. Uczniowie opuścili zajęcia z nową wiedzą, ale także z większym zrozumieniem dla wartości, które kształtowały historię ich kraju.
Opierając się na: Powiat Elbląski