Najpopularniejsze wiadomości i informacje dla miasta Elbląg

Tygodniowe ćwiczenia poprawnej pisowni – samodzielna praca starszych uczniów

 

  1. Przygotowanie.
  • Załóż zeszyt do ćwiczeń ortograficznych.
  • Powtórz i utrwal zasady pisowni – wskazana praca blokami ortograficznymi.
  • Na końcu zeszytu załóż „Słowniczek trudnych wyrazów”.
  1. Pisanie z pamięci – co dzień.
  • Przeczytaj uważnie wybrany przez siebie tekst lub tekst nauczyciela (około 5 niezbyt długich zdań).
  • Przeczytaj pierwsze zdanie zapamiętując tekst i pisownię wyrazów, uzasadnij pisownię trudnych wyrazów.
  • Powiedz tekst z pamięci.
  • Przeczytaj powtórnie zdanie sprawdzając, czy dobrze zapamiętałeś.
  • Napisz tekst z pamięci.
  • Sprawdź zapis i nanieś poprawki.
  • Zakryj zdanie wzorcowe i napisane.
  • Napisz powtórnie to samo zdanie.
  • Sprawdź zapis.
  1. Poprawa błędów.
  • Wypisz wyrazy, w których popełniłeś błędy i uzasadnij poprawną pisownię.
  • Wyrazy te zastosuj w krzyżówce, ułóż z nimi zdania, utwórz rodzinę wyrazów pokrewnych.
  • Wpisz je do „Słowniczka trudnych wyrazów”.
  1. Sprawdzian – co tydzień.
  • Pracuj codziennie, zapisując datę przy wykonywanych ćwiczeniach.
  • Po tygodniu ćwiczeń poproś kogoś, aby podyktował ci zdania, które codziennie pisałeś.
  • Sprawdź, o ile błędów mniej zrobiłeś niż poprzednio, popraw je.

Dyktando w 10 punktach z komentarzem ortograficznym

 

  1. Umowa

Umów się z dzieckiem, że codziennie będziecie robić dyktando obejmujące zawsze tylko 3 zdania. Wymyślcie wspólne nagrodę po każdym tygodniu pracy.

  1. Wybór tekstu

Zaznacz w książce dziecka 3 zdania i przeczytaj na głos pierwsze zdanie.

  1. Komentarz ortograficzny

Dziecko powtarza zdanie i omawia pisownię każdego wyrazu (podaje zasady pisowni, poszukuje uzasadnienia pisowni).

  1. Zapisywanie

Dziecko zapisuje zdanie i podobnie postępuje z następnymi zdaniami.

  1. Kontrola 1 – dziecko

Dziecko samodzielnie sprawdza cały napisany tekst.

  1. Kontrola 2 – dorosły

Dorosły sprawdza tekst, jeżeli znajdzie błędy, podaje ich liczbę.

  1. Kontrola 3 – dziecko

Dziecko ponownie sprawdza tekst z pomocą słownika ortograficznego.

  1. Kontrola 4- dorosły

Dorosły sprawdza poprawiony tekst. Jeżeli nadal są błędy, wskazuje tekst – wzór, z którego dyktował zdania.

  1. Kontrola 5 – dziecko

Dziecko porównuje napisany tekst ze wzorem i ostatecznie poprawia błędy.

  1. Poprawa

Dziecko opracowuje błędnie napisane wyrazy (np. podaje zasady pisowni, wyrazy pokrewne, odmienia wyraz przez przypadki, wymienia inne formy).

Uwagi:

            Podstawowym założeniem stosowania techniki „dyktando z komentarzem ortograficznym” jest przeświadczenie o możliwości utrwalenia zasad pisowni i wytworzenia pełnej świadomości ortograficznej przez przekształcenie nawyku „ głośnego myślenia” – omawianie zasad pisowni (pkt 3) – w nawyk „cichego” przypominania ich sobie podczas pisania.

            Kolejnym zadaniem ćwiczenia jest wytworzenie nawyku dokładnego sprawdzania i poprawiania każdej pracy pisemnej po napisaniu. Dziecko ma prawo do popełniania błędu, ale nie ma prawa pozostawić go bez poprawy.

            Warunkiem uzyskania tych efektów jest wykonywanie omawianego ćwiczenia krótko lecz systematycznie oraz zawarcie umowy z dzieckiem co do czasu pracy (codziennie), liczby dyktowanych zdań (zawsze tej samej) oraz nagrody (po każdym tygodniu ćwiczeń). W ten sposób dziecko nie będzie usiłowało w tej sprawie stale nami negocjować.

Dyktando w 10 punktach z komentarzem ortograficznym

 

  • Utrwala znajomość zasad pisowni.
  • Wytwarza nawyk stałego przywoływania zasad ortograficznych podczas pisania.
  • Wytwarza nawyk stałego sprawdzania napisanego tekstu, a tym samym poczucie odpowiedzialności za napisany tekst.

Opracowanie : pedagog Poradni Psychlogiczno-Pedagogicznej w Pasłęku na podstawie wytycznych M.Bogdanowicz