W związku z zaistniałą sytuacją i koniecznością pozostawania dzieci w domu zachęcamy rodziców do współpracy z logopedą poprzez korzystanie z poradnika logopedycznego i regularnych ćwiczeń w domu.Dbanie o prawidłową artykulację dziecka nie ogranicza się tylko do granic gabinetu logopedycznego, dlatego tak ważne są ćwiczenia wykonywane w domu. Wystarczy 15 minut dziennie systematycznych ćwiczeń zalecanego przez logopedę materiału, by osiągnąć sukces w prawidłowej wymowie. Dużą rolę w terapii logopedycznej będzie odgrywał teraz rodzic.

„Człowiek jest istotą społeczną i do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje możliwości kontaktu z innymi”.

Dzieci uczą się mówić, słuchając i obserwując innych ludzi. Mowa daje możliwość wzbogacania i wyrażania przeżyć dziecka. Ograniczenie zdolności komunikowania się z otoczeniem utrudnia zaspokajanie jego potrzeb i rodzi w nim napięcia emocjonalne; może też wytworzyć barierę komunikacyjną, która doprowadzi do zachwiania jego poczucia bezpieczeństwa i zaufania do bliskich. Jeżeli kształtowanie się mowy we wszystkich bądź w niektórych jej aspektach przebiega niezgodnie z normą przewidzianą dla danej grupy wiekowej, mówimy wówczas o opóźnionym rozwoju mowy.

Proponujemy Państwu przykładowe ćwiczenia wspierające rozwój mowy dziecka w wieku przedszkolnym z opóźnionym rozwojem mowy:

Propozycja ćwiczeń

1. Ćwiczenia oddechowe
• Dmuchanie do rurki zanurzonej w wodzie (bulgotanie)
• Dmuchanie na przedmiot zawieszony na nici np. piórka, karteczki,
• Gra na instrumentach
• Dmuchanie na skrawek papieru, watę
• Wydmuchiwanie baniek mydlanych
• Przenoszenie za pomocą słomki skrawków papieru
• Wdech przez nos, wydech ustami (wąchanie kwiatków)

 

2.Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów artykulacyjnych; języka, warg, podniebienia miękkiego, żuchwy.

Masaż aparatu mowy:
• Usprawnianie języka: masaż grzbietowej powierzchni czubka języka, masarz brzegów języka, zahaczając o powierzchnię dolną, też od czubka do nasady,
• Usprawnianie podniebienia i dziąseł: masaż podniebienia i wewnętrznej strony policzków i warg, masaż dziąseł górnych i dolnych
• Masaż policzków, warg (zewnętrzny): masaż, obszczypywanie, głaskanie policzków, ściąganie i rozciąganie warg, masaż miękką szczoteczką

Ćwiczenia czynne:
języka
• ściąganie ust w dziubek (wymawianie u) i szeroki uśmiech (wymawianie i),
• zlizywanie miodu lub czekolady z łyżeczki, oblizywanie ust – najpierw górna warga potem dolna,
• przesuwanie języka po dolnej wardze od lewego do prawego kącika ust,
• wysuwanie i chowanie języka,
• wykładanie języka do brody i nosa,
• kląskanie językiem – jadące konie,
• liczenie językiem zębów,
• wypychanie językiem policzków,
• picie przy użyciu rurki,
• lizanie lizaka.
warg
• zaciskanie warg,
• nakładanie wargi dolnej na górną i górnej na dolną,
• nadymanie policzków – baloniki,
• parskanie koni – wibracja warg,
• przesyłanie pocałunków,
podniebienia miękkiego
• ziewanie przy nisko opuszczonej szczęce,
• wdychanie powietrza przez usta przy zakrytym nosie,
• wdychanie powietrza przez nos przy zamkniętych ustach, naśladowanie odgłosów gęsi (gęganie),
• naśladowanie odgłosów płukanego gardła).
żuchwy
• opuszczanie i podnoszenie żuchwy,
• przesuwanie żuchwy w prawo i w lewo,
• wysuwanie jej do przodu i cofanie, żucie.

3. Ćwiczenia rozwijające wrażliwość słuchową
• Identyfikowanie odgłosów zwierząt, odgłosów dnia codziennego, pojazdów, dźwięków otoczenia, natury, naśladowanie ich
• Ustalanie kolejności dźwięków – wskazywanie instrumentów
• Samodzielne wytwarzanie dźwięków za pomocą instrumentów, klocków
• Wykonywanie określonych gestów do piosenek, wyliczanek, zabaw paluszkowych
• Nucenie, wokalizowanie onomatopei, pojedyncze wyrazy

 

Zapraszamy Państwa do śledzenia poradnika logopedycznego.

Logopedzi Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Pasłęku.